DMA


DMA Internet services
Amsterdam



tel: 06 111 48419
e-mail: info@dma.nl

HomeOver DMADienstenSupportPolicy'sReferentiesLinksInfoContactWebMail

Info

Een website ontwikkelen
- Projectorganisatie
- Conceptueel Ontwerp
- Functioneel Ontwerp
- Technisch ontwerp
- Grafisch ontwerp
- Realisatie en Implementatie
- Testen
- Evaluatie
- Communicatie
- Presentatie
Second Life
we weten veel he
Reading Viracocha!
It is the sun.
The Code of Chivalry
Sonnet 146
The Exponential Function
The Fool
Learn how to drive your chariot
7 sided form and the heart vortex
Krulletjes
De Duva
Zeitgeist
The Dogon code
Sources
True Majority
KPN gooit mailservers dicht
Computer related acronyms
Het kiezen van een velig wachtwoord
Google lively
20ste Eeuw Relationele wiskunde
Toeval bestaat niet
Nasa & the Moon
Sonnet 116
ik wil weten
Hoe maak je een online formulier.
- FormMail handleiding
- FormMail bedankt
- FormMail Fout
Twaalf dagen
Weer bericht
Kopie van ...
Standaard bannerformaten


    

Standaard bannerformaten

Je kan op je site banners van eender welk formaat zetten. Grote, kleine, dunne, dikke, vierkante, rechthoekige … banners bestaan er in verschillende maten. In principe ben je natuurlijk vrij te kiezen welke formaten van banners je op je site plaatst, maar de meeste adverteerders leveren banners die zich houden aan bepaalde standaarden.

Gezien dit meestal de enige formaten zijn waarin banners aangeleverd worden, kan je site best ingesteld zijn op het plaatsen van deze formaten. In dit artikel vind je een overzicht van de standaard bannerformaten.

Het IAB, wat staat voor Interactive Advertising Bureau, is het overkoepelend orgaan voor de online marketingwereld, en is verantwoordelijk voor het opstellen van de standaardformaten voor banners. De afspraken gaan louter over het formaat, en gelden dus voor alle types banner : zowel gif's, jpg's, Flash banners... Momenteel bestaan er zes formaten als standaard :

  • 468x60 (de traditionele banner)
  • 120x600 (ook wel skyscraper genoemd )
  • 160x600 (de wide skyscraper) (UAP)
  • 180x150 ( de rectangle) (UAP)
  • 300x250 (de medium rectangle) (UAP)
  • 728x90 (de super banner) (UAP)

De formaten worden dus uitgedrukt in pixels. Dit is het makkelijkst omdat in verschillende landen met verschillende maateenheden wordt gewerkt, terwijl een pixel overal hetzelfde betekent.

Het formaat 180x250 wordt in België en Nederland minder vaak gebruikt. De banners waar UAP bijstaat zijn de formaten uit het Universal Ad Package, een set van bannerformaten die veel gebruikt worden in de VS.

Op deze site zie je bovenaan een 728x90 super banner in actie, en rechts een 120x600 skyscraper. Een 250x300 banner wordt ook wel eens een IMU genoemd (Interactive Marketing Unit). In principe is elke banner een IMU, maar doorgaans wordt de term enkel gebruikt voor naar het vierkant neigende banners.

Andere formaten die wel eens gebruikt worden :

  • 120x60 ( de button )
  • 234x60 ( halve banner)
  • Alle soorten rectangles zoals 250x250, 300x300, 400x400 …

Ook Google AdSense biedt zijn blokjes advertenties in al deze bannerformaten aan. Gezien de meeste sites zich aan deze standaarden houden, kunnen ze zo eenvoudig blokjes AdSense integreren op de plaats van de banners.

Bron: http://www.webmasterstart.nl/advertenties-verkopen/standaard-bannerformaten.html

Google+